EXPERT ACTIVITIES IN HIGHER EDUCATION SPHERE: THE COMPETENCE DIMENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.2

Keywords:

competence, expert, expertise, expert activity, higher education, quality of higher education

Abstract

In the context of building state-public administration of higher education, when the state, society and the individual are equal subjects of the educational process, the problem of carrying out expert activities in higher education institutions by specialists who have the necessary level of knowledge, skills and general and special competencies. The purpose of the article is to study the competencies of experts in the field of higher education aimed at ensuring its quality.
The author emphasizes the theoretical and practical aspects of the implementation of expert activities in the field of higher education and the requirements for the competencies of educational experts in higher education institutions. Competence is defined by the author as an integral characteristic of a person, which reflects his ability on the basis of a dynamic combination of knowledge, skills, personal traits and qualities, to conduct professional, educational and other activities that contribute to its development.
Expertise in the field of higher education is considered in the article as a method of analysis and cognitive process aimed at finding out the cause-and-effect relationships. Educational expertise acts as a special mechanism for managing university education, when equal partners and participants in the educational process are jointly responsible for the quality of higher education, its monitoring and operation. Accordingly, expert activity in the field of higher education performs educational, methodological, consulting, recommendation, forecasting and innovation functions.
It is emphasized that the implementation of expert activities in the higher education system requires from experts a wide range of general and professional competencies and soft skills for impartial assessment of the educational environment, quality of educational programs, management decisions and more. Educational analytics and consulting activities are aimed at directing the administration of higher education institutions and participants in the educational process to make optimal strategic decisions aimed at ensuring the quality of higher education.

Author Biography

Нalyna Kalinicheva, Educology, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-B Tymoshenko Str., 04212 Kyiv, Ukraine

PhD in Historical Sciences, Associate Professor, Senior Researcher of Scientific-Research Laboratory

References

Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О. Абетка для директора. Рекомендації для побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі загальної середньої освіти. Київ: Державна служба якості освіти, 2020. 240 с.

Бурлака Т. Яким має бути освітній експерт: компетентності, етичні норми. Школа управління. 2020. № 1 (84). С. 62–74.

Гoпкiнс Д. Oцiнювaння для poзвиткy шкoли. Львів: Лiтoпиc, 2003. 256 c.

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 12.05.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 12.05.2022).

Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система: довідник користувача / Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова (ред.). Львів: Львівська політехніка, 2015. 106 с.

Касьянова О. М. Експерт в освіті: основні характеристики, методи відбору та оцінювання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2011. № 21 (74). С. 78–86.

Касьянова О. М. Теоретичне узагальнення сутності експертизи як педагогічного феномену. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. № 29 (82). С. 191–196.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / О. В. Овчарук (ред.). Київ: К.І.С, 2004. 112 с.

Мармаза О. О. Експертиза закладу освіти та його об’єктів у контексті кваліфікаційної роботи здобувача вищої освіти зі спеціальності «Менеджмент». Управління школою. 2020. № 22–24. С. 55–69.

Михайліченко М., Макодзей Л. Експертна діяльність у вищій освіті: підходи і критерії. Гуманітарний вісник. Філософія. 2014. № 34. С. 269–281.

Наказ МОН від 11.07.2019 № 977 «Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text (дата звернення: 12.05.2022).

Огнев’юк В., Сисоєва С. Підготовка експертів у галузі освіти в Україні. Освітологія. 2015. № 4. С. 54–60. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.5460

Освітологія: підготовка експертів в галузі освіти: навчально методичний посібник. За ред. В. Огнев’юка. Київ: Едельвейс, 2015. 464 с.

Пономаренко Н. Експертна діяльність у вищій освіті Німеччини. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. № 4. С. 60–63.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» № 1341 від 23.11.2011 р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF (дата звернення: 15.05.2022).

Проценко О., Мельниченко О., Бульвінська О. Професійна підготовка експертів у галузі освіти: аналітичний звіт (2021 р.). Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2022. 36 с.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти. Львів: Львівська політехніка, 2014. 168 с.

Стойкова В. В. Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів у післядипломній освіті до організації мережевого профільного навчання старшокласників : дис… канд. пед. наук: 13.00.04: Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2017. 378 с.

Стражнікова І. В., Завгородня Т. К. Експертна діяльність у галузі вищої освіти: методичні рекомендації до курсу. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021. 44 с.

Толочко С. В. Педагогічне звання «викладач-експерт» в українських закладах освіти. Integraciуn de las ciencias fundamentales y aplicadas en el paradigma de la sociedad post-industrial. Colección de documentos científicos «ΛΌГOΣ». 2020. Vol. 4. С. 99–102. DOI: https://doi.org/10.36074/24.04.2020.v1.31

Тригуб І. І. Експертиза як складова професійної діяльності в галузі освіти: теоретичний аспект. Освітологічний дискурс. 2014. № 1 (5). С. 218–226.

Федорова Н. Ф. Про педагогічну експертизу. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2017. № 4 (59). С. 14–22.

Федорченко Ю. Про необхідність формування інституту незалежного освітнього експерта. Освітня політика. 23.07.2017. URL: http://education-ua.org/ua/articles/1017-pro-neobkhidnist-formuvannya-institutu-nezalezhnogo-osvitnogo-eksperta (дата звернення 15.05.2022).

Чепа М.-Л. А. Психологічна експертиза освіти. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Т. XІІ. Ч. 5. 2011. С. 337–341.

Bobrovskii, M. V., Gorbachov, S. I., Zaplotinska, O. O. (2020). Abetka dlya direktora. Rekomendaciyi dlya pobudovi vnutrishnoyi sistemi zabezpechennya yakosti osviti v zakladi zagalnoyi serednoyi osviti [Recommendations for formation an internal system of quality assurance in general secondary education]. Derzhavna sluzhba yakosti osviti.

Burlaka, T. (2020). Yakim maye buti osvitnij ekspert: kompetentnosti, etichni normi [What should be an educational expert: competencies, ethical standards]. Shkola upravlinnya, 1 (84), 62–74.

Hopkins, J. (2003). Otsinyuvannya dlya pozvitky shkoli [Evaluation for school development]. Litopys.

Zakon Ukrainy «Pro vishchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Rashkevich, Yu. M., Talanova, Zh. V. (Eds.) (2015). Yevropejska kreditna transferno-nakopichuvalna sistema: dovidnik koristuvacha [European Credit Transfer and Accumulation System: a user guide]. Lvivska politehnika.

Kasianova, O. M. (2011). Ekspert v osviti: osnovni harakteristiki, metodi vidboru ta ocinyuvannya [Expert in education: basic characteristics, methods of selection and evaluation]. Pedagogika formuvannya tvorchoyi osobistosti u vishij i zagalnoosvitnij shkoli, 21 (74), 78–86.

Kasianova, O. M. (2013). Teoretichne uzagalnennya sutnosti ekspertizi yak pedagogichnogo fenomenu [Theoretical generalization of the essence of examination as a pedagogical phenomenon]. Pedagogika formuvannya tvorchoyi osobistosti u vishij i zagalnoosvitnij shkoli, 29 (82), 191–196.

Ovcharuk, O. V. (Ed.) (2004). Kompetentnisnij pidhid u suchasnij osviti: svitovij dosvid ta ukrayinski perspektivi [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects]. K.I.S.

Marmaza, О. (2020). Ekspertiza zakladu osviti ta jogo ob’yektiv u konteksti kvalifikacijnoyi roboti zdobuvacha vishoyi osviti zi specialnosti «Menedzhment» [Examination of an educational institution and its objects in the context of qualification work of a higher education applicant in the specialty «Management»]. Upravlinnya shkoloyu, 22–24, 55–69.

Mihailichenko, M., Makodzei, L. (2014). Ekspertna diyalnist u vishij osviti: pidhodi i kriteriyi [Expert activity in higher education: approaches and criteria]. Gumanitarnij visnik. Filosofiya, 34, 269–281.

Nakaz MON vid 11.07.2019 № 977 «Pro zatverdzhennya Polozhennya pro akreditaciyu osvitnih program, za yakimi zdijsnyuyetsya pidgotovka zdobuvachiv vishoyi osviti» [Order of the Ministry of Education and Science of 11.07.2019 № 977 «On approval of the Regulations on accreditation of educational programs, which are training applicants for higher education»]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text

Ogneviuk, V., Sysoieva, S. (2015). Pidgotovka ekspertiv u galuzi osviti v Ukrayini [Training of Education Experts in Ukraine]. Oświatolohiya, 4, 54–60. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2015.4.5460

Ogneviuk, V. (Ed.) (2015). Osvitologiya: pidgotovka ekspertiv v galuzi osviti: navchalno metodichnij posibnik [Educology: training of experts in the field of education: a textbook]. Edelvejs.

Ponomarenko, N. (2015). Ekspertna diyalnist u vishij osviti Nimechchini [Higher education evaluation in Germany]. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 4, 60–63.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini «Pro zatverdzhennya Nacionalnoyi ramki kvalifikacij» № 1341 vid 23.11.2011 r. [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On approval of the National Qualifications Framework» № 1341 of 23.11.2011]. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF

Protsenko, O., Melnichenko, O., Bulvinska, O. (2022). Profesijna pidgotovka ekspertiv u galuzi osviti: analitichnij zvit (2021 r.) [Professional training of experts in the field of education: analytical report (2021)]. Boris Grinchenko Kyiv University.

Rashkevich, Yu. M. (2014). Bolonskij proces ta nova paradigma vishoyi osviti [Bologna process and a new paradigm of higher education]. Lvivska politehnika.

Stoikova, V. V. (2017). Pidgotovka kerivnikiv zagalnoosvitnih navchalnih zakladiv u pislyadiplomnij osviti do organizaciyi merezhevogo profilnogo navchannya starshoklasnikiv [Training of heads of general educational institutions in postgraduate education in the organization of network profile training of senior pupils]: Candidate’s thesis: 13.00.04. Boris Grinchenko Kyiv University.

Strazhnikova, I. V., Zavgorodnya, T. K. (2021). Ekspertna diyalnist u galuzi vishoyi osviti: metodichni rekomendaciyi do kursu [Expert activity in the field of higher education: methodical recommendations for the course]. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University.

Tolochko, S. V. (2020). Pedagogichne zvannya «vikladach-ekspert» v ukrayinskih zakladah osviti [Pedagogical title «teacher-expert» in Ukrainian educational institutions]. Integraciуn de las ciencias fundamentales y aplicadas en el paradigma de la sociedad post-industrial. Colección de documentos científicos «ΛΌГOΣ», 4, 99–102. https://doi.org/10.36074/24.04.2020.v1.31

Tryhub, I. (2014). Ekspertiza yak skladova profesijnoyi diyalnosti v galuzi osviti: teoretichnij aspekt [Expertise as part of professional activities of education: theoretical aspectst]. Educological discourse, 1 (5), 218–226.

Fedorova, N. F. (2017). Pro pedagogichnu ekspertizu [About pedagogical examination]. Osvita ta rozvitok obdarovanoyi osobistosti, 4 (59), 14–22.

Fedorchenko, Yu. (2017, July 23). Pro neobhidnist formuvannya institutu nezalezhnogo osvitnogo eksperta [On the need to form an institute of independent educational expert]. Osvitnya politika. http://education-ua.org/ua/articles/1017-pro-neobkhidnist-formuvannya-institutu-nezalezhnogo-osvitnogo-eksperta

Chepa, M.-L. A. (2011). Psihologichna ekspertiza osviti [Psychological examination of education]. Zbirnik naukovih prac institutu psihologiyi im. G.S. Kostyuka NAPN Ukrayini, XІІ (5), 337–341.

Published

2022-07-07

How to Cite

Kalinicheva Н. (2022). EXPERT ACTIVITIES IN HIGHER EDUCATION SPHERE: THE COMPETENCE DIMENSION. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 17–28. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.2

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION