POSTGRADUATE EDUCATION: DEVELOPMENT AREAS IN THE UKRAINIAN EDUCATIONAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.1

Keywords:

adult education, competency approach, lifelong education, postgraduate education, Ukraine

Abstract

The author of the article analyzes the priority development areas for postgraduate education in Ukraine. The research was based on identifying current trends and features of postgraduate education in the Ukrainian educational space, due to the influence of external and internal factors and illustrate the positive and negative trends of its development, allow to design prospects for this area of education and take into account the expansion of educational services.

The consideration integrity of postgraduate education phenomenon is achieved by emphasizing the connections of postgraduate education with society development and adult education system in general, through the analysis of theoretical, organizational, procedural and content aspects of its development. In the conclusion is substantiated that the needs for education and training, retraining, advanced lifelong training are one of the basic human needs in the knowledge society. Emphasis is placed on the fact that postgraduate education is an important component of adult education in the system of lifelong learning.

The essence and significance of postgraduate education in the context of personality professional development are characterized. The current state and problems of postgraduate education development are outlined. It is emphasized that the current problems in the field of postgraduate adult education in Ukraine are due to changes (financial and economic, socio-political, structural, communication) caused by the active phase of Russian war against Ukraine. The necessity of solving the problems related to the imperfection of normative-legal, as well as resource provision (personnel, finances, material and technical means, etc.) of postgraduate education is proved. The expediency of constant directions updating, content and forms of education organization in accordance with individual needs of listeners, actualities of democratic society development in Ukraine, needs of economic and social development of the state is also substantiated.

Author Biography

Olena Anishchenko, Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education, NAES of Ukraine, 9 Maksym Berlynskyi Str., 04060 Kyiv, Ukraine

Doctor of Sciences in Pedagogy, Professor, Head of the Department of Andragogy

References

Аніщенко О. В. Розвиток цифрових компетенцій педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих – актуалітет педагогічної науки і практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 55. С. 206–214. DOI: https://www.doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-206-214

Вознюк О. В. Розвиток особистості педагога в умовах цивілізаційних змін: теорія і практика: Монографія. Житомир: ЖДУ імені Івана Франка, 2013. 614 с.

Волонтери – дітям. ДЗ «Запорізька медична академія післядипломної освіти МОЗ України». 2022. URL: http://zmapo.edu.ua/index.php/news/1150-volontery-ditiam (дата звернення: 1.06.2022).

Діяльність Інституту в умовах воєнного стану (2022). Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. URL: https://www.zoippo.zp.ua (дата звернення: 1.06.2022).

Долучайтеся до акції «Переможні обрії освіти». ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України. 2022. URL: http://umo.edu.ua/peremozhni-obriji-osviti (дата звернення: 1.06.2022).

Закон України «Про вищу освіту». 2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 1.06.2022).

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 1.06.2022).

Закон України «Про освіту дорослих». Проєкт. 22 лютого 2022 року. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1216182 (дата звернення: 1.06.2022).

Карташова Л. А., Кириченко М. О., Сорочан Т. М. Антикризовий менеджмент підвищення кваліфікації. Вісник НАПН України. 2020. № 2 (1). С. 1–9. DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-7-9

Кириченко М. О., Отич О. М., Олійник В. В. Проблеми і перспективи розвитку післядипломної освіти в інформаційному суспільстві. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 65. № 3. С. 25–36. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2380

Кожен на своєму місці: волонтерські ініціативи Львівського університету. 2022. URL: https://lnu.edu.ua/volunteer-initiatives-of-lviv-university/ (дата звернення: 1.06.2022).

Короткострокова програма «Організація правової роботи в місцевих державних адміністраціях в умовах воєнного стану». Сумський регіональний центр підвищення кваліфікації. 2022. URL: https://scpo.sumy.ua/1550-organzacya-pravovoyi-roboti-v-mscevih-derzhavnih-admnstracyah-v-umovah-voyennogo-stanu.html (дата звернення: 1.06.2022).

Педагоги-волонтери та розклад для українських школярів. Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. 2022. URL: http://zakinppo.org.ua/programi-proekti/ukraine-slovakia/6928-navchannja-za-osvitnoju-programoju-mrs-metodichnopedagogichnogo-centru-m-prjasheva (дата звернення: 1.06.2022).

Перспективи розвитку науки, освіти та публічного управління в умовах війни та в повоєнний період. ДУ «Інститут економіки та прогнозування Національної академії наук України». 2022. URL: http://ief.org.ua/?p=12180 (дата звернення: 1.06.2022).

Положення про Національну раду з відновлення України від наслідків війни: Указ Президента України від 21 квітня 2022 р. № 266/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266/2022#Text (дата звернення: 1.06.2022).

Положення про організацію післядипломної освіти працівників Національної поліції: Наказ МВС України від 24.12.2015 № 1625. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0076-16#Text (дата звернення: 1.06.2022).

Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників: Постанова КМУ від 14 липня 2021 р. № 725. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#n13 (дата звернення: 1.06.2022).

Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад: Постанова КМУ від 6 лютого 2019 р. № 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/106-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 1.06.2022).

Психологічна допомога під час війни. Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. 2022. URL: https://www.zoippo.zp.ua/pages/war/war_psychology.html (дата звернення: 1.06.2022).

Робочі групи. Національна рада з відновлення України від наслідків війни. 2022. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/nacionalna-rada-z-vidnovlennya-ukrayini-vid-naslidkiv-vijni/robochi-grupi (дата звернення: 1.06.2022).

Удосконалення нормативно-правової бази створення системи громадянської освіти в Україні / Ю. Якименко (ред.), В. Замятін, А. Балуба, А. Биченко, А. Кернична, М. Міщенко та ін. Київ: Заповіт, 2020. 168 с.

Kremen V. H. (Ed.). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine : a monograph. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv: KONVI PRINT, 2021. P. 87–98 (To the 30th Anniversary of Ukraine’s Independence). DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-en

Anishchenko, O. V. (2020). Rozvytok tsyfrovykh kompetentsii pedahohichnoho personalu u sferi osvity doroslykh – aktualitet pedahohichnoi nauky i praktyky [Development of digital competencies of pedagogical personnel in the field of adult education – actuality of pedagogical science and practice]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 55, 206–214. https://www.doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-206-214

Vozniuk, O. V. (2013). Rozvytok osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin: teoriia i praktyka [Development of personality of teacher in the conditions of civilization changes: theory and practice]. ZhDU imeni Ivana Franka.

Volontery – ditiam [Volunteers – for children] (2022). DZ «Zaporizka medychna akademiia pisliadyplomnoi osvity MOZ Ukrainy». http://zmapo.edu.ua/index.php/news/1150-volontery-ditiam

Diialnist Instytutu v umovakh voiennoho stanu [Activities of the Institute under martial law] (2022). Zaporizkyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. https://www.zoippo.zp.ua

Doluchaitesia do aktsii «Peremozhni obrii osvity» [Join the «Victory Horizons of Education» campaign] (2022). State Institution of Higher Education «University of educational management». National Academy of Educational Sciences of Ukraine. http://umo.edu.ua/peremozhni-obriji-osviti

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»] (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»] (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Zakon Ukrainy «Pro osvitu doroslykh» [Law of Ukraine «On Adult Education»]. Project. (2022). https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1216182

Kartashova, L. A., Kyrychenko, M. O., Sorochan, T. M. (2020). Antykryzovyi menedzhment pidvyshchennia kvalifikatsii [Crisis management in the in-service training]. Visnyk NAPN Ukrainy, 2 (1). 1–9. https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-7-9

Kyrychenko, M. O., Otych, O. M., Oliinyk, V. V. (2018). Problemy i perspektyvy rozvytku pisliadyplomnoi osvity v informatsiinomu suspilstvi [Problems and prospects of development of postgraduate education in the information society]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 65 (3), 25–36. https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2380

Kozhen na svoiemu mistsi: volonterski initsiatyvy Lvivskoho universytetu [Everyone in their place: volunteer initiatives of Lviv University]. (2022). https://lnu.edu.ua/volunteer-initiatives-of-lviv-university/

Korotkostrokova prohrama «Orhanizatsiia pravovoi roboty v mistsevykh derzhavnykh administratsiiakh v umovakh voiennoho stanu» [Short-term program «Organization of legal work in local state administrations under martial law»] (2022). Sumskyi rehionalnyi tsentr pidvyshchennia kvalifikatsii. https://scpo.sumy.ua/1550-organzacya-pravovoyi-roboti-v-mscevih-derzhavnih-admnstracyah-v-umovah-voyennogo-stanu.html

Pedahohy-volontery ta rozklad dlia ukrainskykh shkoliariv [Volunteer teachers and schedule for Ukrainian students] (2022). Zakarpatskyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. http://zakinppo.org.ua/programi-proekti/ukraine-slovakia/6928-navchannja-za-osvitnoju-programoju-mrs-metodichnopedagogichnogo-centru-m-prjasheva

Perspektyvy rozvytku nauky, osvity ta publichnoho upravlinnia v umovakh viiny ta v povoiennyi period [Prospects for the development of science, education and public administration in the war and in the postwar period] (2022). DU «Instytut ekonomiky ta prohnozuvannia Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy». http://ief.org.ua/?p=12180

Polozhennia pro Natsionalnu radu z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny [Regulations on the National Council for the Reconstruction of the Country from the Consequences of War]: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 21 kvitnia 2022 r. № 266/2022 (2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266/2022#Text

Polozhennia pro orhanizatsiiu pisliadyplomnoi osvity pratsivnykiv Natsionalnoi politsii [Regulations on the organization of postgraduate education of employees of the National Police]: Nakaz MVS Ukrainy vid 24.12.2015 № 1625 (2015). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0076-16#Text

Polozhennia pro systemu bezperervnoho profesiinoho rozvytku medychnykh ta farmatsevtychnykh pratsivnykiv [Regulations on the system of continuous professional development of medical and pharmaceutical workers]: Postanova KMU vid 14 lypnia 2021 r. № 725 (2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#n13

Polozhennia pro systemu profesiinoho navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv, holiv mistsevykh derzhavnykh administratsii, yikh pershykh zastupnykiv ta zastupnykiv, posadovykh osib mistsevoho samovriaduvannia ta deputativ mistsevykh rad [Regulations on the system of professional training of civil servants, heads of local state administrations, their first deputies and deputies, local government officials and deputies of local councils]: Postanova KMU vid 6 liutoho 2019 r. № 106 (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/106-2019-%D0%BF#Text

Psykholohichna dopomoha pid chas viiny [Psychological assistance during the war] (2022). Zaporizkyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. https://www.zoippo.zp.ua/pages/war/war_psychology.html

Robochi hrupy. Natsionalna rada z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny [Working groups. The National Council for the Reconstruction of the Country from the Consequences of War] (2022). https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/nacionalna-rada-z-vidnovlennya-ukrayini-vid-naslidkiv-vijni/robochi-grupi

Yakymenko, Yu. (Ed.), Zamiatin, V., Baluba, A., Bychenko, A., Kernychna, A., Mishchenko, M., Panych, O., Shanhina, L. (2020). Udoskonalennia normatyvno-pravovoi bazy stvorennia systemy hromadianskoi osvity v Ukraini [Improving the regulatory framework for creating a system of civic education in Ukraine]. Zapovit.

Kremen, V. H. (Ed.). (2021). National Report on the State and Prospects of Education Development in Ukraine : a monograph. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. KONVI PRINT. P. 87–98 (To the 30th Anniversary of Ukraine’s Independence). https://doi.org/10.37472/NAES-2021-en

Published

2022-07-07

How to Cite

Anishchenko, O. (2022). POSTGRADUATE EDUCATION: DEVELOPMENT AREAS IN THE UKRAINIAN EDUCATIONAL SPACE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (2), 7–16. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2022.2.1

Issue

Section

THEORY AND METHODOLOGY OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION