СУЧАСНІ МЕТОДИКИ ВИЗНАЧАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРИДАТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Authors

  • S Alekseeva

Keywords:

professional suitability, diagnostics, professional gift, integrity of personality, professional orientation, professional psychological suitability.

Abstract

In the article the features of diagnostic methods of study of professional suitability of personality
are examined in the system of professional selection. It is analyses modern methodologies of
determination of professional suitability of future specialists. Methodological requirements
are reasonable to methodologies of study of professional suitability. He basic components
of professional suitability are certain, namely: professional gift, professional orientation,
physiological features, integrity of personality. The process of diagnostics of professional
suitability is modeled, that will provide the objective estimation of possibilities and capabilities
of personality to mastering of profession, successful professional adaptation and will allow to
optimize the rates of the professional becoming of personality

References

Гуревич К.М. Психологическая диагности-

ка детей и подростков. / К.М. Гуревич. –

М.: ИНФРА, 2005. – 336 с.

Дружинин В.Н. Экспериментальная пси-

хология./ В.Н. Дружинин. – СПб: Питер,

– 320 с.

Климов Е.А. Психология профессиональ-

ного самоопределения. – М.: Академия,

– 304с.

Корольчук М. С. Теорія і практика про-

фесійного психологічного відбору: На-

вчальний посібник для студентів вищих на-

вчальних закладів / М. С. Корольчук, В. М.

Крайнюк. – К.: Ніка-Центр, 2006. – 536 с.

Максимчук Н.П. Основи психолого-

педагогічної діагностики: навч. посіб./ Н.П.

Максимчук. – Кам’янець-Поділ., 2002. – 51 с.

Маркова А.К. Психология профессионализ-

ма / А.К. Маркова – М.: Педагогика, 1996. –

с.

Татаурова-Осика Г. П. Технологія визначен-

ня професійної придатності та професійно

важливих якостей особистості / Проблеми

сучасної психології [зб. наук. праць КПНУ

ім. І. Огінка, Ін-т психології ім. Г. Костюка

НАПН України] /Г.П. Татаурова-Осика –

Вип.6. Ч. 2., 2009. – С. 279 – 282.

How to Cite

Alekseeva, S. (2019). СУЧАСНІ МЕТОДИКИ ВИЗНАЧАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРИДАТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 62–67. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/187060

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION