DEVELOPMENT OF CONCEPT “SOCIALIZATION” IN PEDAGOGICAL WORKS OF TEACHERS DURING PERIOD OF XIX – XX AGE

Authors

  • Nataliia Sivak

Keywords:

socialization, education, conceptions of socialization, essence, , maintenance, constituents, mechanisms, law conformities, levels, factors of concept socialization.

Abstract

The development and becoming of socialization as a social pedagogical concept in a period XIX-XX of age is exposed
in the article; the attention is concentrated and works of teachers, psychologists of the noted period, are analyzed in
relation to expansion of essence and maintenance of concept socialization: constituents, mechanisms, law conformities,
levels, factors of socialization, as a process; roles of society, education and heredity, are in the noted process. So ideas the
analysis of which grounds us to talk about expansion of approaches teachers in relation to socialization of personality
appear in works of teachers in the middle of XIX age: the unity of school, state, church, clubs, social organizations;
relations between basic agents; the use of game and labor is in the process of introduction a man to socium. it should be
noted that teachers of this period, examining personality in the process of socialization from the point of authentication
and interiorizacion, is specified on bilateralness of socialization, in which a man occupies active position and influences
on different social processes. Psychological bases of socialization are opens up in works of psychologists. Works of
teachers are analyzed in relation to expansion of maintenance of socialization by a concept “self-realization”.

References

Абульханова-Славская К.А. Социальное мышление личности: пробемы и стратеги иследования / Аль-

буханова-Славськая К. А. // Социальная психология в трудах отечественных психологов. – СПб.: Питер,

– С. 18–115.

Алексєєва Т.В. Психологічні фактори та прояви процесу адаптації студентів до навчання у вищому

навчальному закладі: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.01 “Загальна

психологія, історія психології” / Т. В. Алексєєва. – К., 2004. – 20 с.

Алєксєєнко Т.Ф. Соціальна педагогіка: словник–довідник / Тетяна Федорівна Алєксєєнко. – Вінниця:

Планер, 2009. – 542 с.

Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: в 2 х т. / Борис Герасимович Ананьєв. – Т. 2. – М.: Пе-

дагогика, 1980. – 558 с.

Андреева Г.М. Социальная психология: [учеб. для высш. шк.] / Галина Михайловна Андреева. – М.:

Аспект-Пресс, 1999. – 375 с.

Безпалько О.В. Соціальна педагогіка в схемах і таблицях: навч. посіб. / Ольга Володимирівна Безпаль-

ко. – К.: Логос, 2003. – 134 с.

Бехтерев В.М. Объективная психология: монография / В. М. Бехтерев. – М.: Наука, 1991. – 480 с.

Блонский П.П. Трудовая школа: в 2 ч. / П. П. Блонский. – М.: Госиздат, 1919.: Ч. 2: Трудовая школа вто-

рой ступени. Учитель трудовой школы. – 1919. – 63 с.

Дьюи Дж. Общество и его проблемы / Дж. Дьюи ; пер. с англ. И. И. Мюрберг, А. Б. Толстова, Е. Н. Ко-

силовой. – М.: Идея-Пресс, 2002. – 160 с.

Звєрєва І.Д. Компетентність: соціальна педагогіка: мала енциклопедія / за заг. ред. Звєрєвої І. Д. – К.:

Центр навч. літ-ри, 2008. – 107–110 с.

Кон И.С. Социализация / И. С. Кон, В. Б. Ольшанский // Философский словарь: в 5 т. – М., 1970. – Т. 5. –

С. 66–67.

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Випуск 1-2, 2014

Кон И. С. Социология личности / И. С. Кон. – М.: Политиздат, 1967. – 383 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М.: Политиздат. – 19 180.Мака-

ренко А. С. Собрание сочинений: в 7 т. / А. С. Макаренко. – М., 1957. – Т. 2. – 220 с.75. – 304 с.

Макаренко А.С. Собрание сочинений: в 7 т. / А. С. Макаренко. – М., 1957. – Т. 2. – 220 с.

Мудрик А.В. Социальная педагогика: [учеб. для студ.] / Анатолий Викторович Мудрик ; под ред.

В. А. Сластёнина. – М.: Академия, 2000. – 200 с.

Наторп П. Соціальна педагогіка / П. Наторп // История социальной педагогіки : хрестом.-учеб. / под

ред. М. А. Галагузовой. – М.: ВЛАДОС, 2001. – С. 300–312.

Русова С. Сучасні течії в новій педагогіці / С. Русова // Шлях виховання й навчання. – 1932. – Ч. 1. –

С. 1–12 ; Ч. 2. – С. 65–76 ; Ч. 3. – С. 129–139 ; Ч. 4. – С. 185–202.

Сейко Н. А. Соціальна педагогіка. Курс лекцій / Наталія Андріївна Сейко. – Житомир: Житомир. держ.

пед. ун-тет, 2002. – 260 с.

Социальная работа: история, теория и практика: науч.-учеб.-метод. пособ. для студ., магистрантов, асп. и

спец. в обл. соц. педагогики, соц. работы: в 2 ч. / [С. Я. Харченко и др.] ; Луганский гос. пед. ун-т им. Тараса

Шевченко. – Луганск: Альма-матер, 2004. – Ч. 2. – 307с.

Соціальна педагогіка: підручник / за ред. проф. Капської А. Й. – К., 2003.

Сухомлинський В. О. Избранные произведения: В 5 т. / В. О. Сухомлинський. –

К., 1979. – Т. 1. – С. 474.

Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. / С. Т. Шацкий. – М.: Педагогика, 1980. –

Т. 1. – 304 с.

Шевандрин Н. И. Социальная психология в образовании: [учеб. для вузов] / Николай Иванович Ше-

вандрин. – М.: Владос, 1995. – 198 с.

How to Cite

Sivak, N. (2019). DEVELOPMENT OF CONCEPT “SOCIALIZATION” IN PEDAGOGICAL WORKS OF TEACHERS DURING PERIOD OF XIX – XX AGE. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 95–99. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184607

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE