THE MAIN FORMS OF HIGHER QUALIFIED STAFF TRAINING IN UKRAINE IN 1945-1957

Authors

  • Irina Reheilo

Keywords:

postgraduate and doctoral studies, candidate for a degree institute, lecture instructor vacancy, sending to postgraduate and doctoral studies, one-year postgraduate study, creative vacation.

Abstract

Under the conditions of Ukraine’s induction into European higher education area and European Research Area
critical comprehension of domestic experience of staff training through postgraduate and doctoral studies as well as
account of achievements and failings of the past contributes to successful forming of national education system. The
historical period of 1945-1957 is characterized by tense search of new ways and forms of higher qualified staff training.
The chronological limits are determined by post-war period (1945) conditions of national economy renewal and by the
Central Committee of the Communist Party and the Council of Ministers decisions which abolished the staff training
through doctoral studies.
The article grounds that the main forms of qualified research and research pedagogical staff training were: sending
the most perspective specialists for a two-year postgraduate and doctoral studies in order to prepare and defend
dissertations; establishing lecture instructor vacancies to prepare and defend dissertations while completing the lecture
instructor duties under professor’s supervision; establishing in universities one-year postgraduate study in order to help
university and school staff who need the release from their basic job to finish their research and defend their dissertation;
introduction of candidate for a degree institute for people who prepare their dissertation while working at their basic
job; establishing three-month creative vacation for completing candidate’s dissertation and six-month creative vacation
for completing doctor’s dissertation.
During the renewal process of the system of staff training through postgraduate and doctoral studies in Ukraine in
1945-1957 and introduction of new forms the growth of quantitative and high-quality indexes was observed.

References

Звіт про роботу аспірантури за 1945-46 рр. Робота аспірантури закладів і установ Наркомосу в

-46 рр. / ЦДАВО України. Ф. 166. Оп. 15. Спр. 68, 1945-1946 рр. – 368 с.

Історія Академії наук України 1918-1993. – К.: Наукова думка, 1994. – 318 с.

О введении в действие нового Положения об аспирантуре при высших учебных заведениях и научно-

исследовательских учреждениях: приказ Министерства высшего образования СССР. 25 ноября 1950 г.

№ 2074 / Бюллетень Министерства высшего образования СССР. 1950. № 12. С. 2-6.

О введении в действие Положения об аспирантуре при высших учебных заведениях и научно-

исследовательских учреждениях: приказ Министра высшего и среднего специального образования СССР

от 10 июня 1957 г. № 636 / Высшая школа. Основные постановления, приказы и инструкции. – М.: Изд.

“Советская наука”, 1957, 438 с. – С. 284 – 286.

О мерах по улучшению подготовки и аттестации научных и научно педагогических кадров:

постановление ЦК КПСС и Совета Министров СССР от 20 августа 1956 г. № 1174 / Научные кадры в

СССР. Сборник материалов. – М.: Изд. АН СССР, 1959. – 289 с. – С. 9-13.

О мерах по улучшению подготовки профессорско-преподавательских кадров для высших учебных

заведений СССР: постановление Совета Министров СССР от 19 февраля 1953 г. № 539 / Бюллетень

Главного управления высшего образования Министерства культуры СССР. – 1953. – № 6. – С. 2-4.

О подготовке научно-педагогических и научных кадров через аспирантуру: Приказ Министерства

высшего образования СССР. 4 июня 1948 г. № 795 / Бюллетень Министерства высшего образования СССР.

№ 7. С. 10-12.

О подготовке научно-педагогических кадров высшей квалификации: Приказ Министра высшего

образования СССР. 7 ноября 1947 г. № 1753 / Бюллетень Министерства высшего образования СССР. 1947.

№ 12. С. 6-9.

О подготовке научных работников: Постановление Совета Министров УССР и ЦК КП(б)У № 59 от

января 1946 г. / ЦДАВО України. Ф. 2. Оп. 7. Спр. 3330, январь 1946 г. – 256 арк.

Частина VI ІСТОРІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ 93

О порядке предоставления творческих отпусков: инструктивное письмо Министерства высшего

образования СССР от 24 января 1957 г. № И-10 / Высшая школа. Основные постановления, приказы и

инструкции. – М.: Изд. “Советская наука”, М., 1957, стр. 642 – 643.

О порядке прикомандирования в аспирантуру лиц, не имеющих учёных степеней и званий, к высшим

учебным заведениям и научно-исследовательским учреждениям, для выполнения кандидатских диссерта-

ций: Инструкция Министерства высшего образования СССР от 7 июля 1948 г. / Бюллетень Министерства

высшего образования СССР. – 1948. – № 10. – С. 14-15.

О созыве республиканского совещания по подготовке научных кадров через аспирантуру:

Постановление Совета Министров УССР №756 от 28 мая 1947 г. / ЦДАВО України. Ф. 2. Оп. 7. Спр. 4548,

травня 1947 р. – 219 арк.

Об упорядочении работы с соискателями ученых степеней в высших учебных заведениях:

Инструктивное письмо Министерства высшего образования СССР от 12 мая 1954 г. № И-27 / Бюллетень

МВОСССР, 1954. – № 6. – С. 8—9.

Об утверждении Порядка прикомандирования ученых в докторантуру Академии наук СССР /

Правовое положение научных работников. / Сост. И.М. Бурштейн, Л.Б. Гейман. – Киев: Изд. АН УССР,

– 216 с. – стр. 64—65.

Положение о годичной аспирантуре: приказ Министерства высшего образования СССР от 12 мая

г. / Бюллетень МВОСССР. – 1954. – № 9. – С. 14-16.

Про підготовку наукових і науково-педагогічних кадрів через аспірантуру: Постанова Ради Міністрів

Української РСР від 25 червня 1948 р. № 1165 / ЦДАВО України. Ф. 2. Оп. 7. Спр. 632, 25 червня 1948 р. –

арк.

Сидорчук Т.Г. Підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів через аспірантуру в Україні (1920-і –

-і роки) / Сидорчук Тетяна Геннадіївна: 07.00.01 – Історія України: автореф. дис. наук. ступен. канд.

історик. наук. – Запорізький державний університет. – 1998. – 20 с.

How to Cite

Reheilo, I. (2019). THE MAIN FORMS OF HIGHER QUALIFIED STAFF TRAINING IN UKRAINE IN 1945-1957. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (1-2), 88–95. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/184604

Issue

Section

CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION: FOREIGN EXPERIENCE