DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(1-2)121126

CREATING NEW GENERATION STANDARDS IN PROVIDING QUALITY OF MEDICAL EDUCATION

Svitlana Gordiychuk

Abstract


The article deals with the need to refresh educational content and establish new higher education standards framework according to the new Law "On Higher Education" in UkraineThe author determines demands for the quality of scope, structure and educational outcomes defined by the education standards framework. The basic concepts “education standards framework", “education programme”, “competence”, “learning outcome” are analyzed in the paper. The advanced experience of creating education standards framework within subject area 22 – “Health Care”, specialty 223 “Nursing”, educational level Bachelor is generalized. This experience is based on the main principles of Competence-based approach and the concept of student-centered education. The standard structure includes: general characteristics, programme scope in ECTS, graduates’ list of competences, normative content of higher degree-seekers training, educational terms and results, higher degree-seekers’ assessment, requirements for the system of providing institutions’ internal quality of education, is defined. The special attention is payed to the subject area description (learning objective and activity objective, educational aims, theoretical scope of subject area, methods, methodology and technologies, instruments and facilities (object/subjects, devices to use). The general and special competences that form the future specialists’ professionalism and person individuality are thoroughly represented in the paper. The learning outcomes are presented in 3 main spheres: cognitive (knowledge, understanding, applying, analyses, synthesis, estimation), affective (perception, reaction, values, organization and conceptualization), psychomotor (imitation, manipulation, achieving accuracy level, combining, naturalization).

Keywords


competence; higher education quality; higher education standards framework; learning outcomes, student-centered education

References


Вступне слово до проекту Тюнінг – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес// Європейська комісія: Дирекція з освіти і культури, 2008. – 108с.

Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada. gov.ua/laws/show/1556-18

Кайдалова Л. Г. Теоретичні та практичні питання стандартизації освітньої діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.ukrfa.kharkov.ua/

Рашкевич Ю. М. Побудова стандартів вищої освіти та освітніх програм в контексті нового Закону України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://education-ua.org/

Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://ihed.org.ua/images/biblioteka/rozroblennya_osv_program_2014_tempus-office.pdf

Харківська А. А. Порівняльний аналіз освітніх стандартів деяких країн Європи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-12/08khasec.pdf

TUNING (для ознайомлення зі спеціальними (фаховими) компетентностями та прикладами стандартів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.unideusto.org/tuningeu/

Yousra H. AL Jazairy et al: Factors Affecting Job Satisfaction and Their Correlation with Educational Standards among Dental Assistants. Industrial Health. 2014. No. 4. Pp. 324–333, https://www.jstage.jst.go.jp/ article/indhealth/52/4/52_2014-0005/_article, DOI: http://doi.org/10.2486/indhealth.2014-0005 (eng).


GOST Style Citations




Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Svitlana Gordiychuk