Тригуб Ілона, науковий співробітник науково-дослідної лабораторії освітології, Київський університет імені Бориса Грінченка, вул. Тимошенка 13 б, 04212 м. Київ, Україна,  Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

DOI:10.28925/1609-8595.2016(3-4)104109
http://dx.doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)104109

ДОСВІД ПІДГОТОВКИ ЕКСПЕРТІВ У ГАЛУЗІ ОСВІТИ У КРАЇНАХ БАЛТІЇ 

У статті здійснено аналіз досвіду підготовки експертів у галузі освіти у країнах Балтії (Литві, Латвії та Естонії). Визначено спільні особливості професійної підготовки експертів у галузі освіти: спрямованість на забезпечення якості освіти; підготовка / навчання у рамках післядипломної освіти; основні форми підготовки – семінари та конференції; обрання кандидатів у експерти у галузі освіти з числа досвідчених освітян зі стажем та досвідом роботи; професійну діяльність експертів у галузі освіти регулює Кодекс етики; міжнародне співробітництво із забезпечення якості освіти. Виокремлено такі особливі тенденції підготовки експертів у галузі освіти: у Литві кандидати для вступу до реєстру експертів повинні пройти брифінг / вступний інструктаж; в Естонії кандидатам у експерти необхідно пройти підготовчий річний тренінг.

Ключові слова:  експерт у галузі освіти;  країни Східної Європи;  якість освіти.

Література

  1. Карпенко В. О. Впровадження Болонських принципів в контексті реформування системи освітніх послуг країн Балтії (Латвії, Литви та Естонії) / О. В. Карпенко, Л. І. Самчук, О. В. Кривоносова // Педагогіка і психологія. Вісн. НАПН України. – 2013. – № 3. – С. 91–98.
  2. Конограй В. В. Особливості реформування вищої педагогічної освіти Латвії в контексті впровадження принципів Болонського процесу / В. В. Конограй // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – 2014. – Вип. 122. – С. 117–119.
  3. Порівняльний огляд систем оцінки вищої освіти у країнах Східної Європи і СНД: ліцензування, атестація, акредитація [Електронний ресурс] / 2014. – Режим доступу: http://studopedia.org/6-105241.html
  4. Application to be an assessment expert of the Estonian Higher Education Quality Agency. [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/experts/application-become-assessment-expert/
  5. Checklist For Evaluation Experts [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/experts/checklist-evaluation-experts/
  6. Committees of The Baltic Assembly. Education, Science and Culture Committee [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://baltasam.org/en/structure/comitees/24-structure/committees-of-the-baltic-assembly/1290-education-science-and-culture-committee
  7. EKKA [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/en/universities/external-evaluation-higher-education-estonia/
  8. ENQA full members [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.enqa.eu/index.php/enqa-agencies/members/full-members/
  9. Estonian Higher Education Quality Agency. Development Plan for 2012–2016 [Електронний ресурс] / Version 28/06/2012 with amendments. – 3 p. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/EKKA_arengukava_28.06.2012_ENG.pdf
  10. Guidelines for Quality Assessment of Study Programme Group Experts [Електронний ресурс] / 12 р. – Режим доступу: http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/Guidelines-for-Institutional-Accreditation-Experts.pdf
  11. Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098.
  12. Seema R., Udam M., Mattisen H, Lauri L. (2014, EKKA) [Електронний ресурс] / The perceived impact of external evaluation: the organisation vs the individual. Paper presented at the 2015 INQAAHE Conference. – 5 р. – Режим доступу:http://ekka.archimedes.ee/wp-content/uploads/Survey-impact-EE-EKKA-2014.pdf
  13. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), 2015. – 23 p.
  14. Strategy And Quality Policy SKVC [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.skvc.lt/default/en/strategy_policy
  15. Tryhub I. (2014). Training consultants for the development of education: experience ofthe Russian Federation. The advanced science journal (5), 13-16, DOI: 10.15550/ASJ.2014.05.013.

Повний текст: PDF (укр.)