THE FORMATION OF THE SYSTEM OF MONITORING AND SELF-EVALUATION OF THE QUALITY OF STUDENTS ' LEARNING OUTCOMES IN UNIVERSITY

Authors

  • G. Polyakova
  • S. Achkasova,

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.3439%20

Keywords:

quality monitoring of learning outcomes, learning outcomes, self-esteem, system monitoring and self-evaluation of quality of learning outcomes.

Abstract

This article draws attention to the fact that the construction and implementation of a quality assurance system in higher education should be based on the monitoring procedures and implementation on this basis of self-educational-cognitive activity of students and teaching activities scientific-pedagogical staff. Reveals the essential characteristics of the system of monitoring and self-evaluation of quality of learning outcomes, namely: goal, objectives, conditions, objects, indicators, tools, levels and procedures. The ways of forming monitoring and self-evaluation of the quality of outcomes. The purpose of forming the system of monitoring and self-evaluation of the quality of students ' learning outcomes is the construction of mechanisms and tools for self-government of subjects of the educational process at the faculty level, Department, teacher, student to provide quality training in a higher educational institution. The conditions of organization and conduct of monitoring and self-evaluation of quality of learning outcomes are: having a clear system of monitoring and evaluation of learning outcomes; maintaining a faculty e-journal of learning outcomes and attendance; ability to automate procedures. The objects of monitoring are the quality of learning outcomes, the quality of attendance by students. Monitoring and self-evaluation of quality of learning outcomes of students is carried out according to academic discipline, course, direction / specialty training; at the level of the student, the teacher, Department, faculty, University. The procedure for monitoring the quality of students ' learning outcomes has four cyclical stages: preparatory, practical, analytical, regulatory.

References

Андрощук І. П. Використання індикаторного підходу під час моніторингу результатів навчальних

досягнень студентів / І. П. Андрощук // Молодь і ринок. 2013. – № 11. – С. 88 – 92.

Борова Т. А. Самокорекція процесу засвоєння знань учнями основної школи : автореферат

дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук 13.00.01 – загальна педагогіка та

історія педагогіки / Т. А. Борова. – Київ, 2001. – 16 с.

Войтович І. С. Організація моніторингу навчальних досягнень студентів при вивченні фізичних

дисциплін / І. С. Войтович // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2011. – Випуск 27. –

Серія 5. : Педагогічні науки: реалії та перспективи. – С. 47 – 52.

Гнедко Н. М. Моніторинг успішності студентів як один із напрямків оцінки якості навчання у вищих навчальних закладах / Н. М. Гнедко // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 5.

Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 28: збірник наукових праць / за ред. В. П. Сергієнка. – К. :

Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. – С. 33 – 37.

НЕПЕРЕРВНА ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА Випуск 4(45), 2015

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show-/1556-18

Зінченко В. О. Моніторинг управління студентами якістю навчального процесу ВНЗ

/ В. О. Зінченко // Науковий вісник Донбасу. 2012. – № 4. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvd_2012_4_27.pdf.

Красюк Ю. М. Система моніторингу результатів навчальної діяльності студентів / Ю. М. Красюк,

М. В. Сільченко // Педагогічні науки: зб. наук. пр. – Херсон : ХДУ, 2014. – Вип. 66. – С. 322 – 329. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ir.kneu.edu.ua:8080/bitstream/2010/6096/1/25%20Krasiuk%20

Silchenko.pdf.

Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад. : І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш й ін.; за ред. Д. В. Табачника і В. Г. Кременя. – К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. – 100 с.

Освітологія: хрестоматія: навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів / Укладачі

Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. – К.: ВП «Едельвейс», 2013. – 744 с.

Педагогіка туризму: навчальний посібник / В. К. Федорченко, Н. А. Фоменко, М. І. Скрипник,

Г. С. Цехмістрова. – К. : Видавничий дім “Слово”, 2004. – 296 с.

Рашкевич Ю. М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія / Ю. М. Рашкевич. – Львів : Видавництво Львівська політехніка, 2014. – 168 с.

Романенко Ю. А. Основи організації моніторингу у вищому навчальному закладі / Ю. А. Романенко // Витоки педагогічної майстерності. Сер. : Педагогічні науки. 2011, – Вип. 8(1). – С. 49 – 54. – Режим

доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vpm_2011_8(1)_12.pdf.

Рябова З. В. Моніторинг розвитку навчальної діяльності учнів 6-7 річного віку (управлінський

аспект): дис… кандидата пед. наук: 13.00.01 / З. В. Рябова. – К., 2004. – 162 с.

Сімонок В. П. Моніторинг якості успішності студентів у вищих навчальних закладах /

В. П. Сімонюк // Лінгвістичні дослідження. – 2013. – Вип. 35. – С. 286 – 290.

El Ansari W. Student nurse satisfaction levels with their courses: Part I – effects of demographic

variables / W. El Ansari // Nurse Education Today. – 2002. – Vol. 22, Issue 2. – Pp. 159–170. – DOI: 10.1054/

nedt.2001.0682.

Noh H. J. Policy Evaluation System Reform for Efficient Outcome-oriented Management. 2nd ed.,

Bupmunsa. Seoul, Korea, 2006.

Mertens, D. M. Research and Evaluation in Education and Psychology. Sage Publications. London,

– Рp. 45 – 47.

Fricke Harm-Jan. Monitoring Education for Global Citizenship: A Contribution to Debate [Електронний ресурс] / Harm-Jan Fricke, C. Gathercole, A. Skinner. – Режим доступу : http://deeep.org/wp-content/

uploads/2015/01/-DEEEP4_QualityImpact_Report_-2014_web2.pdf.

Published

2023-01-17

How to Cite

Polyakova, G., & Achkasova, S. (2023). THE FORMATION OF THE SYSTEM OF MONITORING AND SELF-EVALUATION OF THE QUALITY OF STUDENTS ’ LEARNING OUTCOMES IN UNIVERSITY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (4), 34–39. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2015.4.3439

Issue

Section

Educational monitoring in continuing professional education