THE ESSENCE AND TYPOLOGY OF THE CORPORATE CULTURE OF MODERN UNIVERSITY

Authors

  • Nataliya Horbenko Borys Grinchenko Kyiv University, Ukraine

Keywords:

corporation, corporate culture, organizational culture, typology, education, university.

Abstract

This paper drawn attention to gaps in the study of problems of corporate culture and educational organizations, the essence of corporate culture and its implications for higher education, given the presence of various attributes and methods of separation (separation of powers and related value orientations, stage maturity organizations, etc.) in the typology of corporate culture reveals different typology of corporate culture, highlighted the lack of common and universal classification thus concluded that existing typologies should be used in the study of the corporate culture of the modern university.

It is maid the conclusion that corporate culture is complex and multilevel phenomenon, that individualizes any companies, including the educational institutions, gives them unique style of activities. That is why the corporate culture of different universities is characterized by certain common points. At the same time each university has its own specific characteristics of its culture. Therefore it is very difficult to reveal a typology of corporate culture. It can be defined on the basis of different aspects and in different ways.

The analysis of the known definitions of corporate culture shows that the most researchers interpret this concept as the system of common opinion that is accepted without proofs and shared by members of one collective / group. This system differentiates one corporation from another. Corporate culture is not only an original mix of values, attitudes, norms, habits, traditions, forms of behavior and rituals that are specific to a particular organization, but also the environment and self-fulfillment of corporation, its characteristic style of attitudes and behavior in society.

References

Армстронг М. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем : пер. с англ. / М. Армстонг. – Ростов-на-Дону, 1998. – 509 с.

Блинов А. О. Искусство управления нерсоналом : учеб. пос. / Блинов А. О., Василевская О. В. –

М., 2001. – 411 с.

Дементий Д. Корпоративная культура организации / Дмитрий Дементий [Електронний ресурс].

– Режим доступа : http://copdoc.ru/articles/828.html

Зарубина Н. Н. Социально-культурные основы хозяйства и предпринимательства /

Н. Н. Зарубина. – М., 1998. – 360 с.

Зуева О. В. Конструирование корпоративной культуры как способ повышения этики поведения

в организации / О. В. Зуева // Социально-экономическая реальность и политическая власть. Вып.1. –

Москва-Ставрополь, 2005. – С. 128–129.

Керимова К. Обзор типологий корпоративной культуры / К. Керимова [Електронний ресурс]. –

Режим доступа : http://www.advlab.ru/ articles/article584.htm

Козлов В., Козлова А. Корпоративная культура: «костюм» успешного бизнеса / Козлов В.,

Козлова А. // Управление персоналом. – 2000. – № 1(53). – С. 35–38.

Корпоративная культура: что это и какие культуры бывают [Електронний ресурс]. – Режим

доступа : http://www.hr-portal.ru/article/ korporativnaya-kultura-chto-eto-i-kakie-kultury-byvayut?page=0

ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ

Кричевский Р. Л. Если вы руководитель... Элементы психологии менеджмента в повседневной

работе / Р. Л. Кричевский. – М., 1998. – 400 с.

Мерц Н. В. Корпоративная культура: реальный инструмент управления / Н. В. Мерц

[Електронний ресурс]. – Режим доступа : http://www.aleader.ru/corporat

Минаева Л. В. Модели корпоративной культуры / В. В. Минаева [Електронний ресурс]. – Режим

доступа : http://www.elitarium.ru/2014/02/12/ modeli_korporativnoj_kultury.html

Михельсон-Ткач В. Л. Процесс согласования ценностей: проблемы и оценка / МихельсонТкач В. Л., Скляр Е. Н. // Менеджмент в России и за рубежом. – 2002. – № 1. – С. 71–77.

Пригожин А. И. Методы развития организаций / А. И. Пригожин. – М., 2003. – 864 С.

Резник Ю. М. Сущность корпоративной культуры в современной организации / Резник Ю. М.,

Кравченко К. А. // Управление нерсоналом. – 1998. – № 8. – С. 63–65.

Реут Д. В. Корпоративный университет как ключевой момент консультирования

корноративности / Д. В. Реут // Корпоративная культура : материалы встречи ODN 30 октября 2001 года

[Електронний ресурс]. – Режим доступа : http:www/odn.ru/

Седун С. Миссия профессионала (Работник в роли философа. Рассуждения консультанта по

созданию индивидуальной профессиональной миссии) /С. Седун // Управление персоналом. – 1999. –

№ 12(42). – С. 53–56.

Спивак В. А. Корпоративная культура / В. А. Спивак. – СПб., 2001. – 416 с.

Чукаева У. А. Корпоративная культура и Паблик Рилейшнз (PR) в промышленных организациях

/ У. А. Чукаева // Социологические исследования. – 2000. – № 8. – С. 74–78.

Шейн Э. Организационная культура и лидерство : пер. с англ. / Э. Шейн ; под ред. В. А. Спивака. –

СПб. : Питер, 2002. – 328 с

How to Cite

Horbenko, N. (2019). THE ESSENCE AND TYPOLOGY OF THE CORPORATE CULTURE OF MODERN UNIVERSITY. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3), 26–30. Retrieved from http://npo.kubg.edu.ua/article/view/183375

Issue

Section

PRACTICE OF CONTINUING PROFESSIONAL EDUCATION