PEDAGOGICAL INNOVATION STUDIES AS AN INTERDISCIPLINARY FIELD OF PROFESSIONAL PEDAGOGICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)2935

Keywords:

educational innovation, innovation studies, innovation, innovative educational process, innovative pedagogical activity, interdisciplinary research, pedagogical innovation studies, professional pedagogics.

Abstract

The paper presents a theoretical and methodological analysis of pedagogical innovation studies as an interdisciplinary field of professional pedagogics; defined is the meaning of pedagogical innovation studies in the development of theoretical and practical principles of innovative processes in education; determined are the object, subject and the objectives of pedagogical innovation studies; conducted is the definitional analysis of the following concepts: «innovation studies»«pedagogical innovation studies»«interdisciplinary research»«innovation»«educational innovation»«innovative educational process»«innovative pedagogical activity»«professional pedagogics»; it is established that in the broad sense pedagogical innovation studies are considered as a new interdisciplinary scientific field that studies topical and significant phenomena and facts in conjunction with the philosophical, psychological, social, cybernetic and pedagogical approaches with a purpose to realize the unique features of the educational space and to establish the universal laws and regularities, and in the narrow sense, as a branch of research aimed at mastering of innovative processes in education; the specificity of innovation is that it is an interdisciplinary methodology of a special type, which provides an integration of knowledge, during which special sciences (economic and managerial, sociology, psychology and cybernetics) retain their autonomy and specificity, but their theoretical concepts and factual data are joined together around the methods of research of innovation and innovation activity problems, integrating diverse scientific knowledge to improve their practical effectiveness;  defined isthe content of the «Pedagfogical Innovation Studies» curriculum, aimed at the development of future teacher’s competence in the field of innovative professional activity; defined are the purpose, objectives, structure and content-related component of the curriculum as well as forms and methods of its implementation; proven is a positive influence of pedagogical innovation on forming of educationists’ capacity for innovative professional activity.

Author Biography

Lyudmyla Kozak, Borys Grinchenko Kyiv University, 13-b Prospekt M. Tymoshenko Street, 04212 Kyiv, Ukraine,

Doctor of Education Sciences, associate professor Senior Researcher at the Scientific and Research Laboratory of Educology

References

Богданова І. М. Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів на основі застосування інноваційних технологій : дис... д-ра пед. наук : 13.00.04 / Богданова Ірина Михайлівна. – О., 2003. – 440 с.

Докучаєва В. В. Теоретико-методологічні основи проектування інноваційних педагогічних систем: дис. … д-ра. пед. наук. 13.00.01 / В. В. Докучаєва. – Луганськ, 2007. – 481 с.

Дубасенюк О. А. Упровадження освітніх інновацій в системі вищої освіти / О. А. Дубасенюк // Інновації у вищій освіті : проблеми, досвід, перспективи : монографія / за ред. П. Ю. Сауха. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. – 444 с.

Інноваційна діяльність викладача вищої школи : навчально-методичні матеріали для студентів магістратури / М. В. Супрун. – Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. – 76 с.

Козак Л. В. Педагогічна інноватика : роб. навч. прогр. для спеціальності 8.01010201 «Початкова освіта» (галузь знань 0101 «Педагогічна освіта», ОКР «магістр», за вимогами кредитно-модульної системи) / [розробн. Козак Л. В.]. – К. : [Київ. ун-т ім. Б. Грінченка], 2012. – 60 с.

Козак Л. В. Інноваційні технології навчання у підготовці майбутніх викладачів дошкільної педагогіки і психології до інноваційної професійної діяльності / Л. В. Козак // Педагогічний процес : теорія і практика : Збірник наук. праць. – 2014. – Випуск 4. – С. 40–45.

Коновальчук І. І. (2013) Міждисциплінарний підхід у дослідженні проблем педагогічної інноватики. Interdyscyplinarnosc pedagogiki i jej subdyscypliny / Pod redakcja Zofii Szaroy, Franciczka Szloska / V польсько-український форум, pp. 261-269.

Краснокутська Н. В. Інноваційний менеджмент : навч. посібник / Н. В. Краснокутська. – К. : КНЕУ, 2003. – 504 с.

Кропотова Н. В. Университет как пространство междисциплинарной коммуникации / Н. В. Кропотова // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. пр. – Харків : НТУ ХПІ, 2008. – Вип. 18 (22). – С. 22-30.

Лазарев В. С. Педагогическая инноватика : объект, предмет и основные понятия [Текст] / В. С. Лазарев, Б. П. Мартиросян // Педагогика. – 2004. – № 4. – С. 11–21.

Cисоєва С. О. Методологія міждисциплінарних досліджень у сфері освіти: роб. навч. прогр. для спеціальності 8.18010020 «Управління навчальним закладом» (освітньо-кваліфікаційний рівень «магістр») / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка; [розробн. Сисоєва С. О.]. – К.: [Київ. ун-т ім. Б. Грінченка], 2014. – 64 с.

Туркот Т. І. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студентів магістратури вищих навчальних закладів непедагогічного профілю / Т. І. Туркот. – Херсон, 2010. – 608 с.

Феномен інновацій : освіта, суспільство, культура : монографія / за ред. В. Г. Кременя. – К. : Педагогічна думка. – 2008. – 472 с.

Хуторской А. В. Педагогическая инноватика – рычаг образования [Электронний ресурс] / А. В. Хуторской. – Режим доступа : http://eidos.ru/journal/2005/ 0910-19.htm

Хуторской А. В. Педагогическая инноватика : методология, теория, практика : Научное издание / А. В. Хуторской. – М. : Изд-во УНЦ ДО, 2005. – 222 c.

Хуторской А. В. Педагогическая инновация : учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по педагогической специальности / А. В. Хуторской. – Москва : Академия, 2008. – 256 с.

Юсуфбекова Н. Р. К проблеме разработки основ педагогической инноватики / Н. Р. Юсуфбекова // Новые исследования в педагогических науках. – М. : ЦСПО РСФСР, 1991. – 91 с.

Юсуфбекова Н. Р. Общие основы педагогической инноватики. Опыт разработки теории инновационных процессов в образовании / Н. Р. Юсуфбекова. – М. : НИИ теории и истории педагогики, 1991. – 91 с.

Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), pp. 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098

How to Cite

Kozak, L. (2019). PEDAGOGICAL INNOVATION STUDIES AS AN INTERDISCIPLINARY FIELD OF PROFESSIONAL PEDAGOGICS. Continuing Professional Education: Theory and Practice, (3-4), 29–35. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2016(3-4)2935

Issue

Section

INTERDISCIPLINARY CONTEXT OF CONTINUOUS PROFESSIONAL LIFELONG LEARNING